dinsdag 23 augustus 2016

Brood dubbel bakken

Een cursus brood bakken in een notendop: het hele broodbakproces. Na het vormen moet het deeg weer rijzen, nu tot bijna dubbel volume. Een brood bakken in de oven, met Voedingswaar Spelt Bakmixen.

Nooit geweten dat brood bakken zo eenvoudig was! Vouw die driedubbel, en dan in de andere richting nog een keer dubbel. Brood bakken zonder kneden moet je echt eens proberen. Ik bak zonder problemen een dubbele hoeveelheid (dus ingrediënten x 2) in een grotere braadpan .

Dek de kom af en laat het deeg in ongeveer minuten tot dubbel volume rijzen. Het deeg wordt dan in de Broodbakmachine gemaakt en het afbakken doe ik in de oven. Maar het lukt me maar niet om een lekker . Dit is één van de lekkerste broden die ik ooit gemaakt heb. Bier en brood delen samen onmisbaar ingrediënt: gist. Tarwemeel of –bloem is dus zeer geschikt voor het bakken van brood.


Begin dan weer opnieuw: vouw het deeg dubbel, duw het van je af en draai het tot slot . Het kleinste brood is ongeveer 400gr bloem, doch wij bakken ook. Als je het brood 'dubbelgebakken' wil hebben, zoals ik, laat het dan éérst .

Stap voor stap brood bakken( door molenaar Hans Petit). Sla de linkerflap van het deeg dubbel en doe dat ook met de rechterflap zodanig dat het .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts